"Waarom kaarten gesloten houden? Laat je medewerkers meespelen!"
Onduidelijkheid leid tot onzekerheid, en zeker als gaat om werknemers. Transparantie en betrokkenheid blijken belangrijker te zijn dan de meeste directieleden denken.
Uit een onderzoek van Effectory is gebleken dat medewerkers in veel gevallen geen idee hebben van wat de plannen zijn van de directie. De stelling ‘Ik vind dat de directie voldoende communiceert over waar zij zich mee bezig houdt’ wordt beoordeeld met een 5.1. Erg matig dus.
Wat een mysterie, elke directie wil een goede productie en gemotiveerde werknemers, maar toch wordt er dus een gigantische communicatie kloof gevormd tussen directie en medewerker.
Hoelang is nu al bekend dat je personeel motiveert door een band te scheppen met de organisatie. Hoelang is nu al bekend dat je personeel niet op de hoogte stellen van de toekomst van het bedrijf en dus ook hun toekomst leid tot vervreemding en demotivatie?
Is het nou echt zo verschrikkelijk lastig om je personeel op de hoogte te houden van welke richting je organisatie op gaat en hoe ze daarbij kunnen helpen?
Guido Heezen, HRM trendwatcher en directeur van Effectory:
“In succesvolle organisaties zien we volop transparantie, de directie en
het management laten duidelijk zien waar ze mee bezig zijn en vragen
ook regelmatig om input van hun personeel. Dit werkt heel inspirerend.”
Waarom die mist van demotivatie? Waarom je kaarten gesloten houden voor je medespeler?
Hou daar eens mee op!
Helemaal met je eens Daan! Hoe meer tijd er in de werknemers geïnvesteerd wordt, hoe beter de motivatie zal zijn. Dat lijkt me de gewenste situatie voor beide partijen.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het ook met het artikel eens. Een transparante organisatie is een organisatie met betrokken medewerkers. Ik vind wel dat het erg makkelijk gesteld word dat een bedrijf transparanter moet worden naar haar medewerkers. Om dit te bereiken moeten een aantal problemen overwonnen worden. De organisatie moet openlijk durven te spreken over hun toekomstige beleid. ze moeten snappen dat openheid juist tevredenheid bevordert i.p.v. andersom. Het tweede probleem is denk ik dat de comunicatie topdown te veel tijd kost. De kaarten open houden is een maar de onderste laag in de organisatie moet ook de kaarten kunnen zien.
BeantwoordenVerwijderen